Zeszyty naukowe
Autor: Michael Klotz, Knut Olav Halvorsen 59
Strony: 59-76
pdf full text

The idea of a 100 km tunnel, the Baltic Sea Tunnel, between Trelleborg to Sassnitz, over Rügen to Stralsund and then linking up to the Rostock-Berlin rail system in the West, and the Polish and Baltic rail systems in the East is no more than a vision at this stage. But it has the potential to foster the economic development of the Euroregion “Pomerania“. Nevertheless, this will not be an automatism. The chances connected with the planning and construction of such a transport infrastructure, the location of new companies as well as the growth of existing organisations has to be managed systematically and professionally by the local authorities. To develop an appropriate strategy, this article refers to the well-established model for wider economic benefits from transport infrastructure investments from Lakshmanan and discusses some effects of the proposed tunnel on the economy of the Pomerania region. As a first advice for the municipal deciders a cooperation of the regional Swedish, Polish, and German communities seem to be mandatory to have the most useful regional effect out of the mega project Baltic Sea Tunnel.

Tunel pod Morzem Bałtyckim między Szwecją a Niemcami – analiza jakościowa potencjału ekonomicznego Euroregionu „Pomerania”

Pomysł budowy tunelu pod Morzem Bałtyckim, który połączy miasta Trelleborg (Szwecja) i Sassnitz (Niemcy) i dalej Rostock z Berlinem, otwierając tym samym drogę do Polski i innych krajów bałtyckich, jest obecnie niczym więcej niż tylko wizją. Wizja ta ma jednak swój potencjał, a jest nim rozwój gospodarczy Euroregionu „Pomerania”. Konieczne jest jednak, aby regionalni i lokalni decydenci systematycznie i profesjonalnie zarządzali szansami, które wynikają z przeprowadzenia tego rodzaju megaprojektu infrastrukturalnego oraz związanych z nim możliwości tworzenia nowych i rozwoju już istniejących przedsiębiorstw. Projekt ten wymaga odpowiedniej strategii. Trzon opracowania naukowego stanowi model LAKS HMANAN, pozwalający na omówienie oddziaływania inwestycji infrastrukturalnych na kondycję ekonomiczną regionu. Na tej podstawie sformułowano wskazówki dla odpowiedzialnych za projekt władz komunalnych po stronie szwedzkiej, niemieckiej i polskiej, celem opracowania wspólnego trybu postępowania, aby megaprojekt pod nazwą „Tunel Bałtycki” przyniósł optymalne korzyści Euroregionowi „Pomerania”.