Zeszyty naukowe
Autor: Małgorzata Bułkowska 39
Strony: 39–48
DOI: 10.18276/frfu.2016.81-04
pdfpełen tekst

Streszczenie
Celem opracowania jest określenie dotychczasowych tendencji oraz perspektyw rozwoju wymiany handlowej produktami rolno-spożywczymi Polski z wybranymi krajami Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji. W artykule dokonano analizy strumieni handlowych Polski z wybranymi krajami, w tym zmian w strukturze geograficznej i towarowej oraz, korzystając z indeksów komplementarności, dokonano oceny dopasowania struktury podaży eksportowej Polski do struktury popytu importowego tych państw. Badania wykazały, że pomimo iż rola odbiorców spoza UE w polskim eksporcie rolno-spożywczym w ostatnich latach systematycznie się zwiększała, nadal mają one relatywnie niewielkie znaczenie, a handel z tymi krajami opiera się na mało zróżnicowanym asortymencie. Niskie wartości wskaźników komplementarności mogą jednak świadczyć o niewykorzystanych możliwościach sprzedaży polskiej żywności na badanych rynkach, a tym samym potwierdzać, że istnieją perspektywy dalszego rozwoju polskiego eksportu do krajów pozaunijnych, będących alternatywą dla rynku rosyjskiego.
Słowa kluczowe: handel zagraniczny, produkty rolno-spożywcze, indeksy komplementarności, Polska, kraje trzecie

THE DEVELOPMENT OF POLISH FOREIGN TRADE IN AGRI-FOOD PRODUCTS WITH AFRICAN, MIDDLE EAST AND ASIAN COUNTRIES

Abstract
The aim of the study is to analyze the current trends and prospects of development of Polish agrifood trade with selected African, the Middle East and Asian countries. The article analyzes the Polish trade flows with selected countries, including changes in geographical and commodity structures as well as, based on the trade complementarity index, evaluated adjust the supply structure of Polish exports to the structure of import demand in these countries. Studies have shown that in recent years, the role of third countries in Polish exports of agri-food products has steadily increased, however they still have relatively little significance, and the trade with these countries is not very diversified. Low values of complementarity index indicate unused possibilities of selling Polish food on the analyzed markets, and confirm existing prospects for further development of Polish extra-UE exports, as an alternative to the Russian market.
Keywords: foreign trade, agri-food products, trade complementarity index, Poland, third countries