Zeszyty naukowe
Autor: Jolanta Wartini-Twardowska 323
Strony: 323-334
Słowa kluczowe: model biznesowy, branża IT, wartość dla klienta
Keywords: business model, IT branch, value for customer
Klasyfikacja JEL: D2, D 29
pdfpełen tekst

Streszczenie
W artykule zawarto autorską propozycję typologii modeli biznesowych firm z branży IT z sektora b2b dla rozwiązań wspomagających zarządzanie biznesem. Zastosowany podział obejmuje trzy grupy. Dla każdej grupy ogólnych modeli wzorcowych określono atrybuty oraz zidentyfikowano mocne i słabe strony. Tak zdefiniowanych atrybutów użyto następnie jako punktu odniesienia przy określaniu szczegółowych kryteriów identyfikacji dla modeli biznesowych. Opisane podejście, oparte na sprawdzonym w praktyce szablonie modelu biznesowego, pozwala, zdaniem autorki, na lepsze oszacowanie ryzyka doskonalenia modelu w kontekście posiadanych w organizacji zasobów i/lub realizowanych procesów.

BUSINESS MODELS AS TOOLS FOR OPTIMIZING THE VALUE MANAGEMENT PROCESSES EXEMPLIFIED BY THE SOLUTIONS OF IT BRANCH FOR B2B SECTOR

Summary
An original proposal regarding the typology of business models for an IT branch companies from b2b sector and of the solutions aimed at supporting business management has been presented in the paper. Typological division of business models includes three groups. For each group of pattern models the attributes and the weak and strong points have been determined. The defined attributes were then used as a reference point when determining the detailed identification criteria of business models for each of the groups. The above-described approach, which has been based on business model template tested in practice, allows, in the author’s opinion, to better assess the risk of optimizing the model in the context of resources and/or processes in the organization.